گفتگو‌ی-صحی-میان-افغانستان-و-پاکستان-برگزار-می‌شود 

گفتگوی دوجانبه صحی میان افغانستان و پاکستان به‌منظور مبارزه با پولیو برگزار می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه‌ی ا.ا می‌گوید، هیات بلندپایه مشترک سازمان صحی جهان و یونیسف در دیدار با مولوی امیر خان متقی، سرپرست این وزارت، در مورد مبارزه‌ی مشترک با پولیو و وضعیت صحی در افغانستان و منطقه گفتگو کرده است.
در این دیدار، داکتر حنان بلخی، نماینده سازمان صحی جهان گفته است که به‌منظور فراهم‌سازی زمینه‌ی گفتگو‌های دوجانبه میان حکومت‌های افغانستان و پاکستان، روی طرحی کار می‌کند و از وزیران امور خارجه دو کشور خواست تا این گفتگوی دوجانبه را رهبری کنند.
آقای بلخی افزود، بنیاد بل گتس به‌هدف از میان بردن پولیو در افغانستان و پاکستان، ۵۰۰ میلیون دالر را در نظر گرفته است و علاوه بر آن، این بنیاد ۱۵ میلیون دالر را برای دست‌رسی به مراقبت‌های صحی در افغانستان، اختصاص داده است.
همچنان در این دیدار، کشورهای عربستان سعودی، قطر، و امارات متحده عربی اطمینان داده‌اند که هرکدام سه میلیون دالر را در بخش صحی افغانستان کمک می‌کنند.
در همین حال، سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که مبارزه با پولیو از اولویت‌های امارت اسلامی است و حکومت سرپرست فضای مصوون را برای تمامی تیم‌های صحی فراهم‌ کرده است.
مولوی امیرخان متقی آمادگی خود برای همکاری در گفتگوهای صحی با پاکستان ابراز و تاکید کرد که صحت، آموزش، کمک‌های بشری و مسایل اقتصادی نباید با سیاست مرتبط شوند.
همچنان آقای متقی تاکید کرد، سازمان ملل باید نماینده افغانستان در سازمان صحی جهان را بپذیرد تا جهان تصویر واقعی از وضعیت صحی کشور داشته باشد.
این در حالی است که سرپرست وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی افغانستان با مسوولان سازمان صحی جهان و یونیسف دیدار کرد.
وزارت صحت عامه‌ی ا.ا می‌گوید، داکتر قلندر عباد، سرپرست این وزارت با داکتر حنان حسن بلخی، رییس منطقه مدیترانه شرقی سازمان صحی جهان و تاج‌الدین اویلا، مسوول موسسه یونیسف برای افغانستان دیدار کرد.
در این دیدار، سرپرست وزارت صحت عامه از سازمان صحی جهان خواست که به همکاری‌های خود با این وزارت در زمینه‌های ارتقای ظرفیت کارکنان صحی افغان، ارایه خدمات صحی برای مناطق دوردست کشور، کنترل بیماری ساری، تقویت سیستم صحی و از میان بردن بیماری پولیو، ادامه دهد.
در همین حال، مسوولان سازمان صحی جهان و یونیسف از همکاری‌های بلندمدت با افغانستان اطمینان دادند.
با این حال، سازمان صحی جهان اعلام کرد که افغانستان و پاکستان با کاهش واقعات جدید پولید یا فلج کودکان به محو این ویروس نزدیک شده‌اند.

 حامد جعفری، در صحبت با رسانه‌ها گفته است که پاکستان در سال جاری میلادی تنها یک واقعه و افغانستان در هفت ماه گذشته پنج واقعه مثبت این بیماری را گزارش داده‌اند.

او افزوده است: پاکستان و افغانستان هیچ‌گاهی به این اندازه به هدف محو ویروس پولیو نزدیک نشده بودند. 

به گفته او، هر دو کشور همسایه که تنها میزبانان ویروس پولیو در جهان اند، باید یکجا به هدف برسند. جعفری افزوده است: حمایت کامل سیاسی، اداری و امنیتی باید وجود داشته باشد، تا ما سرانجام قادر به محو پولیو از جهان شویم.

به گفته جعفری، ویروس پولیو در افغانستان تنها در ولایت‌های ننگرهار و کنر که هر دو با پاکستان هم مرز هستند، در گردش است.

این در حالی است که تمام پنج واقعه مثبت پولیو در سال جاری در ولایت ننگرهار ثبت شده است.

جعفری تاکید کرده که در کارزار اخیر واکسین پولیو در افغانستان، میلیون‌ها کودک واکسین شدند که شماری از آنان برای چهار سال پیهم واکسین دریافت نکرده بودند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که پولیو در آن محو نشده است.
در همین رابطه، معاون اداری رییس‌الوزرا در نشست ویدیویی با رییس سازمان صحی جهان مدعی شد که بیماری فلج کودکان (پولیو) را در افغانستان محو کرده است.
 عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست‌الوزرای ا.ا، با نشرخبرنامه‌ی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده است پولیو یا (فلج) کودکان را در افغانستان ریشه‌کن کرده است.

گفتگو‌ی صحی میان افغانستان و پاکستان برگزار می‌شود 

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد